Actueel

Fotoshoot: ELE Rally 2017

Op 27 mei werd de ELE Rally verreden en ben ik dus weer op pad geweest met het Ad Brands Rallyteam. De ELE rally is zo’n beetje de thuisrace voor het team. De ELE Rally werd namelijk verreden in de omgeving van Veldhoven.

Na de oliedrukproblemen tijdens de Centraal Nederland Rally in april heeft het team hard gewerkt aan de Opel Kadett en een aantal wijzigingen aangebracht. Zo is o.a. het dry sump systeem compleet verwijderd en gewijzigd naar een vast carter pan en is de motor compleet opnieuw opgebouwd.

Tijdens de rally was het erg warm, ruim 30 graden. Ik benijdde Roy en Mark niet om met die hitte in gepakt in beschermende kleding en een dikke raceoveral in een auto zonder isolatie en airco te moeten rijden. Maar ze hebben het super gedaan en de Opel Kadett heeft zich prima gehouden.

De ELE Short Rally bestond uit 6 klassementsproeven verdeeld over drie locaties, Strijpse Kampen, Spoordonk en Wintelre. In het eindklassement is het team als 4e algemeen en 3e in de klasse NL/RGT-S20 geëindigd wat dus een leuke beker heeft opgeleverd in de klasse NL/RGT. Een prachtig resultaat dus.

Omdat de proeven wat verder uit elkaar lagen was er eigenlijk geen tijd om tussen de proeven door weer even naar het serviceterrein te gaan. Daardoor heb ik weinig foto’s van het team op het serviceterrein gemaakt en me meer geconcentreerd op actie foto’s langs de klassementsproeven. Een goede foto locatie vinden blijft lastig om mooi foto’s te maken. De uitdaging zit er steeds weer in om op de locatie waar je staat toch mooie foto’s te maken.

Bekijk meer teamfoto’s en de foto’s van de ELE Rally op mijn Facebookpagina.

Fotoshoot: Centraal Nederland Rally 2017

Op zaterdag 8 april ben ik als team fotograaf met het Ad Brands Rallyteam mee geweest naar de Centraal Nederland Rally. Een aantal teamleden waren ’s-ochtends vroeg al met de Opel Kadett rallyauto naar Barneveld gereden voor de technische keuring en om de service plaats op het service terrein in te richten.

Ik mocht wat langer in bed blijven liggen en ben met een aantal andere teamleden wat later richting Barneveld gereden waar op een bedrijventerrein het service terrein was ingericht. Op het service terrein stond de Opel Cadet rallyauto al klaar voor de eerste klassementsproef.
Het Ad Brands Rallyteam doet mee aan het Nederlands Kampioenschap Short Rally. Short Rally’s zijn kortere (in tijd en kilometers) delen van de grotere rally’s. Nederland heeft drie verschillende rallykampioenschappen: het Open Nederlands Rally Kampioenschap, het Nederlands Rally Kampioenschap en het Nederlands Short Rally Kampioenschap.

De Centraal Nederland Short Rally bestond uit 5 klassementsproeven van totaal 54 kilometer. Voor klassementsproeven 1,3 en 5 was een parcours uitgezet bij Voorthuizen en voor klassementsproeven 2 en 4 in de omgeving van Putten. Uiteindelijk werd de laatste klassementsproef geannuleerd. Er kwamen in totaal 27 deelnemers aan de start waarvan er 21 ook aan de finish kwamen. Helaas was het Ad Brands Rallyteam ook een van de uitvallers. Tijdens de 4e klassementsproef hebben Mark en Roy vanwege oliedruk problemen de auto uit voorzorg aan de kant gezet. Echt super jammer want het ging juist erg goed met een 3e plaats in de eerste klassementsproef en een 4e plaats in de derde klassementsproef.

Als teamfotograaf wilde ik naast actie foto’s op de klassementsproeven ook foto’s maken op het service terrein. Je ziet dat bij veel fotografen de meeste aandacht uit gaat naar de rallyauto’s. Ik wilde ook een keer de mensen achter het team in beeld brengen. Tussen de klassementsproeven door werd de Opel Kadett rallyauto op het service terrein weer even nagekeken en in orde gemaakt en kon ik mooi foto’s van de monteurs in actie maken.
Voor de actie foto’s op de klassementsproeven reed ik samen met andere teamleden naar een van de publiekspunten bij de klassementsproeven. Daar zocht ik vervolgens een plekje om foto’s te maken. Voor een deel van de actie foto’s heb ik de panning (meetrek) techniek gebruikt. Daarbij gebruik je een lagere sluitertijd en beweeg je de camera met de rijdende auto mee. Zo kun je goed de snelheid in beeld brengen. Maar dit is wel een moeilijke techniek die vooral veel oefening verreist om goede foto’s te krijgen. Daarnaast heb ik ook foto’s gemaakt met een snelle sluitertijd om de actie juiste te bevriezen.

Op dit moment wordt er door het team weer hard gewerkt om de Opel Kadett Rallyauto klaar te maken voor de volgende rally, de ELE Short Rally in Eindhoven op 27 mei.

Bekijk meer teamfoto’s en de foto’s van de Centraal Nederland Rally op mijn Facebookpagina.

Fotoshoot: Voorbereidingen bij Ad Brands Rallyteam

Het Nederlandse rallyseizoen is weer begonnen. In de winterperiode is er door het team van Ad Brands Rallyteam hard gewerkt om de Opel Kadett rallyauto weer klaar te maken voor het nieuwe seizoen.

Na de vele pech afgelopen seizoen is het team er op gebrand om dit seizoen goed te presteren en zijn er de nodige aanpassingen aan de rallyauto gedaan. Zo is er bijvoorbeeld een dry sumpsysteem ingebouwd en is de motor helemaal opnieuw opgebouwd en aangepast.

Vlak voor de start van het seizoen ben ik op een donderdagavond bij het team gaan kijken en foto’s gaan maken van de laatste voorbereidingen. Het was erg mooi om de gedrevenheid van iedereen te zien om de rallyauto klaar te krijgen in de hoop aan het einde van de avond de motor te kunnen starten.

Helaas waren er problemen met het dry sumpsysteem waardoor er geen oliedruk was en de motor niet gestart kon worden. Een paar jongens van het team hebben tot diep in de nacht doorgewerkt om het probleem op te lossen zodat de rallyauto op die vrijdag nog op de testbank bij de Autosport Company in Waalwijk afgesteld kon worden.

Twee dagen voordat ik samen met het team naar de Zuiderzee rally in Emmeloord zou gaan werd er een remprobleem ontdekt waardoor het team helaas niet mee kon doen. Er moet nu opnieuw hard gewerkt worden om de rallyauto op tijd gereed te krijgen voor de Centraal Nederland Rally op 8 april.

Tijdens het fotograferen heb vooral gelet op de gezichten van de monteurs en steeds ook geprobeerd te laten zien dat er met veel plezier hard gewerkt werd. Tegelijkertijd moet je ook opletten dat je niet in de weg loopt.

De licht omstandigheden waren niet ideaal. Hoewel het lijkt dat er veel licht is waar de monteurs bij werken moest de ISO toch aardig omhoog om zonder flits of extra licht foto’s te maken. Een volgende keer zal ik zeker mijn flits wel gaan gebruiken.

Bekijk de rest van de foto’s op mijn Facebook pagina.

Fotoshoot: sponsoravond Ad Brands Rallyteam

Het afgelopen jaar ben ik in contact gekomen met het Ad Brands Rallyteam nadat ik ze in februari 2016 had zien rijden op het circuit van Zandvoort. Het hele jaar hebben we geprobeerd een afspraak te maken voor een fotoshoot met het team en de rallyauto van het team. Maar helaas lukte het niet om de agenda’s afgestemd te krijgen en gooide technische problemen met de rallyauto ook roet in het eten.

In december werd ik door het team benaderd of ik hun sponsoravond wilde fotograferen. Ieder jaar organiseren ze speciaal voor hun sponsors een gezellige avond met een hapje en een drankje om ze te bedanken voor hun bijdragen aan het team. Ik zag dit als een uitgelezen kans om de mensen achter het team en de sponsors te ontmoeten en te leren kennen.

Afgelopen zaterdag was het zover. De sponsoravond werd dit jaar voor het eerst bij Restaurant Ichizai gehouden, tevens nieuwe sponsor van het team. Voor de gelegenheid was ook de Opel Kadett rallyauto voor de deur geparkeerd.

Het fotograferen van dit soort feesten is eigenlijk best lastig. Ik vind het best lastig om leuke en goede foto’s te maken in de vaak niet ideale omstandigheden. Zo was het zaaltje in het restaurant vrij klein en stond het vol met statafels. Daar gaan mensen omheen staan waardoor je vaak mensen op de rug fotografeert. Doordat er vrij veel mensen aanwezig waren was er weinig ruimte om je te bewegen. Daarnaast was er weinig licht waardoor flitsen echt noodzakelijk was. Genoeg uitdagingen dus!

De hele avond heb ik rond gelopen en rondgekeken en foto’s gemaakt. In het begin is het voor de gasten vaak onwennig dat er iemand met een camera rond loopt maar na verloop van tijd hebben ze je niet echt meer in de gaten. Ik denk ook dat het mijn voordeel was dat mijn fotocamera in het niet viel bij de filmcamera van de videograaf. Dan valt zo’n spiegelreflex in eens wel mee qua formaat.

De camera had ik manueel ingesteld en alles foto’s zijn indirect geflitst via het plafond. De Tamron 24-70mm f2.8 heeft zich hier weer bewezen. Wat een heerlijke lens is dat toch.

Zondagavond heb ik de foto’s nog even geselecteerd en bewerkt met Rawtherapee waarna ik ze naar het rallyteam heb gestuurd. Onderstaand een paar resultaten. De overige foto’s kun je bekijken op de Facebookpagina van het Ad Brands Rallyteam.

Dat het team blij was met de foto’s bleek wel toen ze me tot huisfotograaf benoemden. Vanaf nu ben ik dus de team fotogaaf van het Ad Brands Rallyteam en ga ik dit jaar het team ook in actie fotograferen tijdens hun deelname aan de rally’s van het Nederlands Kampioenschap.

Fotoshoot met Tonnie en zijn VW412 LE Variant

Begin november heb ik de prachtig maar functioneel gerestaureerde VW 412LE Variant van Tonnie op de foto gezet. De fotoshoot hadden we eigenlijk al eerder willen doen maar een kapot wiellager gooide toen roet in het eten.

De Volkswagen 411 en 412 worden ook wel de Type 4 genoemd. De luchtgekoelde Volkswagen modellen werden destijds chronologisch genummerd. De Kever was Type 1, de spijlbus (T1) was Type 2 en de VW 1500 en 1600 waren Type 3. De Type 4 werd van 1968 tot 1972 als 411 geproduceerd en van 1972 tot 1974 als 412 maar is nooit een succes geworden. In 6 jaar tijd werden er nog geen 400.000 auto’s gemaakt. In 1973 werd de Type 4 opgevolgd door de Passat, een van de succesvolste modellen van Volkswagen. Daarmee was de 412 de laatste luxe Volkswagen met een luchtgekoelde boxer motor.

De 412 van Tonnie komt uit 1972 en is onlangs helemaal gerestaureerd en ziet er werkelijk prachtig uit. Als locatie voor de fotoshoot waren naar een doodlopend straatje in de polder gegaan tussen Vlijmen en Den Bosch. Daar konden we in alle rust foto’s maken.

Een week eerder was het nog prachtig, zonnig herfstweer. Maar gedurende de week werd het weer slechter. Dagelijks hield ik de voorspellingen in de gaten want bij regen zou de fotoshoot niet door gaan. Op vrijdagavond zag het er naar uit dat het aan het begin van de middag droog zou zijn en dus besloten we na telefonisch overleg om de fotoshoot door te laten gaan.

Tijdens de fotoshoot werd de lucht steeds donkerker en dreigender. Een kort buitje tijdens de fotoshoot mocht de pret niet drukken. Maar het zorgde er wel voor dat ik wat meer haast ging maken. Dat was maar goed ook want na een uur begon het echt te plenzen en zijn we gestopt.

Hoewel regen soms echt wel iets aan een foto kan toevoegen ging dat in dit geval niet. Zeker omdat ik naast de auto ook een portret wil maken van een trotse auto bezitter. En dat laatste komt niet echt over in de regen. En heel eerlijk fotografeer ik zelf ook niet graag in de plenzende regen.

Ondanks dat het maar een korte fotoshoot was, was het wel weer een geweldige fotoshoot om te doen. Het fotograferen van een oldtimer is zo ontzettend leuk om te doen. Je ziet de eigenaren gewoon stralen en trots vertellen over hun grote trots.

Bekijk de voor mijn project “Mensen en hun auto” geselecteerde foto’s in mijn project: Mensen en hun auto.

Fotoshoot met Egbert en zijn Fiat 850 Sport Spider

In het voorjaar had ik al eens Egbert samen met zijn Mercedes 280SL gefotografeerd. Hij had me toen al zijn Fiat 850 Sport Spider laten zien die toen nog in zijn garage stond. Een mooi, klein, knal rood Italiaans sportwagentje. We spraken toen al af dat ik ook nog een keer een fotoshoot zou doen met de Fiat.

De Fiat 850 was in 1964 de opvolger van de Fiat 600 en werd tot 1971 geproduceerd. De productie van de Sport Spider ging nog door tot 1974. De Fiat 850 werd in 1971 op zijn beurt weer opgevolgd door de Fiat 127.

De Fiat 850 Sport Spider werd ontworpen door Giorgetto Giugiaro van het beroemde Italiaanse ontwerpbureau Bertone. De Sport Spider was de opvolger van de gewone 850 Spider. De kleine roadster was het Italiaanse alternatief voor de Engelse Midgets, Spitfires en Sprites.

De Fiat 850 Sport Spider van Egbert komt uit 1970. De 850 is jaren geleden al eens helemaal gerestaureerd. De auto wordt echt gekoesterd en dat is te zien. De auto ziet er na al die jaren nog als nieuw uit.

In september was de Fiat dan eindelijk aan de beurt voor de fotoshoot. Ook voor deze fotoshoot besloot ik naar het Lido in Waalwijk te gaan. Dit werd vooral ingegeven door het feit dat ik zelf die middag geen auto had. Een locatie waar ik zelf met de fiets naar toe kon rijden leek me wel handig. En eerder die week had ik bij het Lido al de Opel Rekord van Ad al gefotografeerd en toen had ik al een paar andere plekken gezien die als locatie konden dienen voor een fotoshoot. Wat dat betreft biedt het Lido voldoende mogelijkheden om foto’s te maken.

Tijdens het selecteren en bewerken van de foto’s realiseerde ik me dat een andere locatie voor deze auto misschien wel beter was geweest. Een mooi, oud landhuis bijvoorbeeld. Dat is iets waar ik in de voorbereiding wat meer rekening mee moet houden. Ik denk er over om een lijst te maken van mogelijke locaties. Als ik dan een mooie locatie tegen kom kan ik die op de lijst zetten en gebruiken als er weer een geschikte fotoshoot voorbij komt.

Ook blijft het midden op de dag fotograferen lastig. De lichtomstandigheden zijn dan niet de meest ideale. Vaak hard en direct zonlicht wat een foto meestal niet ten goede komt. Ook dat is iets om rekening mee te houden of om de locatie op af te stemmen.

Bekijk de voor mijn project “Mensen en hun auto” geselecteerde foto’s in mijn project: Mensen en hun auto.

Fotoshoot met Ad en zijn Opel Rekord

Afgelopen maand heb ik weer een super leuke fotoshoot gedaan Met Ad en zijn Opel Rekord uit 1962. Ad is een oud automonteur en heeft deze prachtige Opel al 26 jaar in zijn bezit.

De Opel is nog helemaal origineel en in een werkelijk, prachtige staat. Ad is pas de tweede eigenaar van deze auto. Hij heeft destijds bijna 10 jaar in de showroom van zijn toenmalige werkgever gestaan toen Ad hem kocht. Het was net of deze auto zo uit de show kwam, zo mooi en nieuw ziet hij er na al die jaren nog uit. Hij heeft ook nog geen 70.000km op de teller staan. Echt een unieke auto!

De Opel Rekord was een echte middenklasse auto en werd van 1953 tot en met 1986 gebouwd waarbij de nadruk lag bij lage onderhoudskosten, duurzaamheid en functionaliteit. Door de hoge productieaantallen en de robuuste, ongecompliceerde techniek zijn nog relatief veel Rekords in gebruik of in het bezit van liefhebbers zoals Ad. De Opel Rekord van Ad is een zogenaamde Olympia Rekord P2. Deze werd van 1960 tot en met 1963 geproduceerd en in die 3 jaar werden er 755.000 van gebouwd. In totaal werden er zo’n 10 miljoen Rekords gebouwd tot hij in 1986 werd opgevolgd door de Opel Omega.

Als locatie voor de fotoshoot had ik het Lido in Waalwijk gekozen. Een mooi parkachtig gebied met grote vijvers aan de rand van Waalwijk en de Loonse en Drunense Duinen. We hadden om 9 uur in de ochtend afgesproken. Dus nadat ik de kinderen naar school had gebracht ben ik naar het Lido gereden om nog even rond te kijken en een mooie plek uit te zoeken voor de foto’s.

Als je een fotoshoot op locatie doet is het altijd goed om van te voren nog even een kijkje te nemen hoe de locatie er bij ligt. Je zou zo maar verrast kunnen worden door werkzaamheden of andere obstakels waardoor je op het laatste moment moet uitwijken naar een andere locatie. Het is dus ook verstandig om een alternatieve locatie achter de hand te houden. Dat was in dit geval niet nodig.

Nadat ik mijn controle rondje had gedaan zag ik Ad aan komen rijden en heb ik nog even uitgelegd wat ik ging doen en wat ik van hem verwachtte en ben ik aan de slag gegaan. Net als bij mijn eerdere fotoshoots heb ik eerst de auto gefotografeerd en daarna Ad samen met zijn auto gefotografeerd.

Het was een genot om Ad met zijn Opel te fotograferen. Een vakman van de oude stempel die zijn auto echt vertroeteld en veel leuke anekdotes weet. Zo heeft zijn Opel al eens eerder gefigureerd in een fotoshoot van Spudfirst waarbij de kofferbak vol met ballonnen werd gestopt.

Het was wederom een super leuke fotoshoot. En het blijft gaaf om zo’n passie voor een auto te zien.

Bekijk de voor mijn project “Mensen en hun auto” geselecteerde foto’s in mijn project: Mensen en hun auto.

Fotoshoot met Johan en zijn Mini

Onlangs weer een erg leuke fotoshoot gedaan bij Maijers Techniek in Kaatsheuvel. Het was voor mij de eerste keer dat ik een auto in een werkplaats ging fotograferen. Een leuke, nieuwe uitdaging.

Maijers Techniek is het bedrijf van Johan Maijers. Johan is met zijn bedrijf gespecialiseerd in autoaanpassingen voor mensen met een lichamelijke beperking en het restaureren van oldtimers en heeft ruim 25 jaar ervaring in het vak. Johan is ook nog zo’n echte vakman. Zo iemand die alles zelf maakt. Wat zeker zo handig is bij het restaureren van oldtimers want van die auto’s is lang niet alles meer te krijgen. Sinds ongeveer een jaar heeft Johan een mooie, eigen grote werkplaats waar hij werkt.

Johan is ook lid van Oldtimerclub De Langstraat en via die weg ben ik bij hem terecht gekomen. Ook Johan wilde wel een keer mooie foto’s hebben van zijn eigen Mini en zijn bedrijf.

Binnen in een werkplaats fotograferen is wel wat anders dan buiten fotograferen. In de eerste plaats is kunstlicht anders dan zonlicht. Daarnaast heb je buiten maar één lichtbron, tenzij je zelf extra licht mee neemt, en zijn er binnen meerdere lichtbronnen. Lampen aan het plafond leveren vaak meerdere, hinderlijke reflecties op, op een glimmend gepoetste auto. Een polarisatiefilter is dus ook binnen een must. En zelfs dan kun je niet altijd alle reflecties er mee weghalen. Binnen ben je gelukkig niet afhankelijk van het weer en het licht is ook steeds hetzelfde.

Het gebruik van een polarisatiefilter kost je wel 1 á 2 stops (lichtverlies) tijdens het fotograferen dus moet je of je ISO hoger instellen of je diafragma verder open zetten of je sluitertijd verlengen om dat te compenseren. Alle drie hebben ze voor en nadelen. Bij een hogere ISO waarde krijg je sneller last van ruis in je foto, een groter diafragma gaat ten koste van je scherpte-diepte en bij een langere sluitertijd heb je sneller last van bewegingsonscherpte.

Ik wilde de kans op ruis zo veel mogelijk beperken en heb dus mijn ISO niet te hoog ingesteld op ISO 400. Omdat ik in veel foto’s redelijk wat scherpte-diepte wilde heb ik vrij veel op diafragma F8 gefotografeerd. Hierdoor kreeg ik automatisch te maken met langere sluitertijden die soms opliepen tot 1,3 en 1,7 seconden. Maar omdat ik toch vanaf statief fotografeerde maakte dat eigenlijk niet zo veel uit.

Ik ben begonnen met het fotograferen van de Mini van Johan. Daarna heb ik nog wat foto’s gemaakt van de werkplaats en twee Austin Healy projecten waar Johan bezig is. Het was jammer dat een derde Healy nog bij de spuiter stond anders had ik mooi in een foto een kaal chassis, een kale body, een geprepareerde body en een gespoten body kunnen laten zien.

Als laatste heb ik nog een aantal portretfoto’s van Johan met zijn Mini en zijn bedrijf gemaakt. Daarbij heb ik in enkele gevallen mijn reportageflitser gebruikt om wat extra licht te hebben.

Het was echt weer een super leuke fotoshoot. En wat gaaf om zo’n passie en vakmanschap te zien.

Bekijk de voor mijn project “Mensen en hun auto” geselecteerde foto’s in mijn project: Mensen en hun auto.

Fotoshoot met Jeroen zijn Volvo V70

Naast de fotoshoot met de Corvette van Carlo had ik deze maand ook een leuke fotoshoot met Jeroen en zijn Volvo V70. Na de fotoshoots met de Mercedes 280SL, Volvo PV544 en de Corvette C3 dus een keer een modernere auto voor mijn lens.

De Volvo V70 werd in 1996 geïntroduceerd als de opvolger van de Volvo 850 en wordt op dit moment nog steeds geproduceerd. De naam V70 combineert de letter V, wat staat voor versatility, en 70, wat duidt op de relatieve grootte van het voertuig. Zo is een V70 groter dan een V40 maar kleiner dan een V90. De eerste generatie V70 werd geleverd met maar liefst 14 motorvarianten. In de latere V70 modellen werden dat er iets minden. De V70 van Jeroen is uitgerust met een 2,4 liter, 5 cilinder 10V motor die ongeveer 140pk levert. Het top model was de V70-R met een 2,4 liter, 5 cilinder 20V turbo motor die er ongeveer 265pk uit perst.

Jeroen is de man van een oud-collega van mijn vrouw en had langs die weg van mijn project gehoord. Zo zie je maar weer hoe belangrijk je netwerk is. Jeroen wilde ook wel graag een paar mooie foto’s van hun Volvo. Zij hebben de Volvo nog niet zo lang geleden gekocht als vervanger van hun niet zo betrouwbaar gebleken Toyota. Dat dat kan een onbetrouwbare Toyota… Jeroen is echt super trots op ‘zijn’ Volvo. Tijdens de fotoshoot stond hij net zo te glimmen als de zorgvuldig gepoetste Volvo. En daar hou ik van! Die trots, dat is wat ik graag zie en graag wil vastleggen. Als dat lukt dan heb ik mijn doel bereikt.

Voor de fotoshoot met de Volvo van Jeroen ging ik op zoek naar een beetje een industriële omgeving die aansloot bij het vierkante model van de V70. Ik zie de Volvo V70 ook als een echt werkpaard dus dat mocht ook best een beetje terug komen in de foto locatie. Het helpt dan als je zelf een beetje bekend bent in de omgeving. Maar Google Maps en Google Streetview werken ook perfect om een locatie te verkennen. Je moet er alleen wel rekening mee houden dat die beelden niet altijd erg recent zijn. Dus van te voren even een kijkje nemen is wel een aanrader.

Ik stelde Jeroen voor om de foto’s te maken bij de Barge Terminal Vossenberg in Tilburg. In mijn ogen passen de hoekige containers prima bij het hoekige karakter van de auto. Jeroen kon zich er prima in vinden en vond het idee van een industriële omgeving prachtig.

Op de dag van de fotoshoot was het in de ochtend zwaar bewolkt en grijs maar tijdens de fotoshoot brak gelukkig de zon zo nu en dan door. Voor de landschap-achtige foto’s is dat wel prettig omdat je dan niet zo’n egaal grijs vlak in de foto krijgt. Voor detail foto’s vind ik een bewolkte lucht wel weer fijn omdat de wolken dan als een grote diffusor werken en mooi zacht licht geven.

Ik heb eerst wat foto’s van de Volvo V70 zelf gemaakt en later Jeroen en zijn grote trots samen gefotografeerd. Voor de ingang van de terminal lag ook een ruime rotonde. Dat gaf mij het idee om Jeroen rondjes te laten rijden en daar met de panning (mee trek) techniek foto’s van de maken. Die foto’s zijn helaas niet goed gelukt omdat ik was vergeten de VR (vibrance reduction) optie op mijn lens uit te zetten. Tja, ik ben er nog niet aan gewend dat mijn nieuwe lens die optie heeft. Mijn vorige lens had sowieso geen VR functie. Op een lage resolutie valt het overigens niet zo heel erg op dat de Volvo net niet helemaal scherp is maar op 100% zie je de bewegingsonscherpte in de auto terug.

Ik heb enorm genoten van deze fotoshoot en kijk al weer uit naar de volgende fotoshoot.

Bekijk de voor mijn project “Mensen en hun auto” geselecteerde foto’s in mijn project: Mensen en hun auto.

Fotoshoot met Carlo en zijn Corvette C3

Eerder deze maand had ik een gave fotoshoot met Carlo en zijn Corvette C3 uit 1974. Carlo is een oud-collega van mij en heeft deze Corvette inmiddels 14 jaar in bezit. Een aantal jaren geleden heeft Carlo het hele interieur onder handen genomen en zelf gerestaureerd. Verder is de Corvette nog origineel. De versnellingsbak is volgens Carlo toe aan een revisie en ook zou hij graag de Corvette een keer opnieuw laten spuiten. Maar hij probeert er in zijn schaarse vrije tijd vooral van te genieten. Naast genieten doet Carlo ook al het onderhoud zelf.

De Corvette C3 is de derde generatie Corvette. De C3 werd van 1968 tot 1982 geproduceerd. De C3 was radicaal anders dan de eerdere 2 generaties. De C3 was gebaseerd op de Mako Shark II concept car ontworpen door Larry Shinoda. De vroege C3’s hadden nog chrome voor- en achterbumpers, die Carlo ook graag had gehad, maar vanaf 1974 waren beiden van kunststof. De Corvette van Carlo heeft de welbekende 5.7liter V8.

Als klein kind droomde ik al over de Corvette. Ik vond en vind het nog steeds een prachtige wagen. Of het nu gaat om een C1 uit de jaren ’50 of een nieuwe C7. De Corvette heeft voor mij iets magisch. Mijn droom Corvette is een late (60’s) C1 cabrio.

Maar daar stond ik dan op zaterdagmiddag oog in oog met de zwarte C3 van Carlo. Carlo had ook zijn zoontje Milo meegenomen naar de fotoshoot. Die bleek twee dagen ouder te zijn dan mijn eigen zoon Timo en is net zo Corvette gek als zijn vader.

Voor de fotoshoot had ik gekozen voor de jachthaven van Drimmelen als locatie. Vlak voor de fotoshoot had ik nog even een rondje gereden om te kijken wat de mooiste plek zou zijn. Ik liet Carlo de Corvette op het voetpad parkeren zodat de boten in de jachthaven een mooi achtergrond decor vormden.

Ik ben begonnen met foto’s te maken van de Corvette zelf. Daarna heb ik nog foto’s gemaakt van vader en zoon samen met de Corvette, foto’s van Carlo en de Corvette en foto’s van Milo en de Corvette. En zo ben je een lekker middagje aan het fotograferen.

Bij een deel van de portretfoto’s wilde ik mijn reportageflitser gebruiken met mijn remote trigger. Helaas weigerde de dienst doordat waarschijnlijk de batterijen leeg waren. De batterijen had ik pas een keer eerder gebruikt maar van te voren niet meer gecontroleerd en ik had geen reserve batterijen bij me. Aandachtspuntje voor de volgende keer dus om niet alleen de camera en flitser accu’s te controleren en op te laden maar ook de batterijen van de remote trigger. En dus ook niet vergeten om reserve batterijen mee te nemen voor de remote trigger.

Het regisseren van een fotoshoot vind ik nog steeds best lastig maar dat gaat steeds beter. Oefening baart kunst blijkt maar weer.

Bekijk de voor mijn project “Mensen en hun auto” geselecteerde foto’s in mijn project: Mensen en hun auto.